La Fleur : Générateur de Bonne Humeur

Voilà, dat dacht ik ook toen ik een week geleden vrolijk en vrij tussen de lavendel- en zonnebloemvelden in Zuid-Frankrijk reed. Inmiddels ben ik weer terug in het bloemenparadijs Nederland en zit ik dankzij mijn dochter, die een zaterdagbaantje in een bloemenwinkel heeft, en het nieuwe Coquelicot-(=klaproos)behang in ons kantoor nog lekker in de ‘bonne humeur’ modus.

Bloemen zijn niet alleen goed voor het humeur, maar ook voor de Nederlandse staatskas.

Hoe de cijfers in 2020 eruitzien, zal nog moeten blijken, maar 2019 was in ieder geval een topjaar. Liefst 9,5 miljard euro aan sierteeltproducten werd geëxporteerd. Daarvan is 13% bestemd voor Frankrijk. Van alle bloemen die in Frankrijk worden verkocht, komt 69 % uit Nederland. Er zijn wel initiatieven om in Frankrijk bloemen te telen en ‘Fleurs Fabriqué en France’ te verkopen. In Sarthe is bijvoorbeeld een pioenen- en tulpenkwekerij. Maar een hele grote bedreiging voor de Nederlandse flowerpower is dat nog niet.

Veel van onze klanten zijn actief in de ‘horticulture’ en aanverwante industrie zoals bloempotjes, zaden, veredeling en machines. En als ze bij ons komen, betekent het dat ze beter willen kunnen samenwerken met Franse businesspartners. Het leek me daarom een goed idee om eens in te zoomen op de Franse bloemenmarkt voor consumenten.

Even wat marktcijfers op een rij:

  • 76% (=21,5 miljoen) van de Franse huishoudens kopen geregeld bloemen.
  • €112,60 is het bedrag dat ze per huishouden gemiddeld in 2019 besteedden.
  • 73% van de gekochte boeketten is om cadeau te geven en 23 % is om zelf te houden.
  • 29% van de omzet gaat naar bloemisten. Terwijl ze maar 8% van het volume afzetten.
  • Qua volume wint de supermarkt met 23%, terwijl ze 17% waarde-aandeel hebben.
  • De verkoop via Internet stijgt elk jaar een beetje. Vorig jaar was het Internetaandeel 3%.
  • 14% van de kopers is jonger dan 35 jaar. Steeds meer jongeren geven elkaar bloemen cadeau.
  • 000 bloemisten zijn actief in heel Frankrijk; hiervan zijn er 500 ondergebracht bij een franchise.

Dat dit een zeer interessante markt is voor de Nederlandse sierteeltindustrie is wel helder.

Corona heeft ongetwijfeld gevolgen voor de verkoop dit jaar. Maar de crisis zal ook de creativiteit en innovatiekracht van deze branche kunnen aanzwengelen. Er is nog veel te doen op het gebied van duurzaam energieverbruik, afvalvermindering/recycling en schonere productie. Ook het vergroenen en daarmee verkoelen van de steden is een belangrijke ontwikkeling.

Waar liggen de echte groeikansen voor de Nederlandse bloemen en planten in Frankrijk? Voor de cadeaus zit het wel goed. Bloemen staan in de top 3 van cadeaus. Maar regelmatig (lees wekelijks) jezelf gelukkig maken met een boeketje voor à la maison, daar kan nog een cultuuromslag geslagen worden. Een ego-strelende campagne kan daarbij helpen. Het Zuivelbureau deed dat heel succesvol met de slogan : Les Pays-Bas, le deuxième pays du fromage. Goudse kaas zag daarmee la vie en rose. Waar blijft de creatieve, sexy en edgy bloemenuiting die de groeiende doelgroep jonge Fransen gaat verleiden?

Heb je hulp nodig bij het samenwerken in de bloemen- en plantensector, laat het ons gerust weten. Want van onze taal- en businesstrainingen krijg je gegarandeerd ook een goed humeur;-). Stuur ons een mailtje en wij sturen jou gratis en geheel vrijblijvend een lijst met meer dan 300 ‘horticulture’ vaktermen vertaald naar het Frans.

Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands

Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.

———

Bronnen: