Kennis is Macht

La Première Année is de titel van de Franse film die ik afgelopen weekend samen met mijn ‘amoureux’ zag in Parijs. Elk bezoek aan mijn meest geliefde land, bevestigt weer hoe anders de Franse ‘moeurs’ zijn ten opzichte van Nederland.

Net als in Nederland is voor een aantal universitaire studies het aantal plaatsen beperkt. Dat geldt zeker voor de studie geneeskunde in beide landen. In Frankrijk gaat slechts 20% door naar het 2e jaar. Over dat eerste jaar gaat de film La Première Année.

De twee hoofdpersonages zijn jonge mannen die zich gezamenlijk voorbereiden voor het concours van het eerste jaar studie geneeskunde. Antoine doet voor het derde jaar mee. De twee eerdere jaren kwam hij niet voldoende hoog op de ranglijst. Benjamin komt net van de middelbare school en maakt zich nog niet zo’n zorgen over het examen. Hij speelt games en lummelt nog enkele weken, totdat hij wordt aangestoken door de drive en werklust van Antoine. Ze besluiten samen te werken.

La Première Année - blog Taleninstituut Nederland

Moordende competitie

De competitie is moordend en elke keer bereiden studenten zich beter voor om bij de besten te behoren. Teveel studenten halen 20/20 (vingt sur vingt). De concours worden steeds moeilijker gemaakt om toch maar de allerbesten te kunnen onderscheiden. Antoine wil kost wat kost dokter worden en draait helemaal door van de stress. Elke minuut van de dag wordt ingevuld met studie en er is geen moment meer over voor rust en ontspanning. 

De film is simpel, oprecht en een prachtig portret van een bijzondere vriendschap. Het is ook een boodschap voor het Franse systeem. Want het probleem waarmee de studenten te maken hebben is reëel. Heeft het nou zin om al die jonge mensen zo enorm het vuur aan de schenen te leggen? De regisseur en scenarist Thomas Lilti, zelf arts, doorstond een vergelijkbaar Première Année. Hij heeft met deze film de discussie doen oplaaien of zo’n gigantisch zware selectie, met burn-out studenten, het doel nog wel dient.

Contrast met Nederland

Het contrast met studeren in Nederland is levensgroot. Hier kiest de meerderheid van de studenten in de eerste plaats voor de stad waar ze het liefst willen vertoeven en een leuke studietijd kunnen hebben. De keuze van een studie komt vaak pas op de tweede plaats. In  Frankrijk wil je naar de beste universiteit en ga je volledig voor je studie. Zijn de Franse artsen daardoor beter dan Nederlandse artsen?

Deze vraag geldt niet alleen voor de studie geneeskunde, maar ook voor een heleboel andere studies. De competitie om de beste te zijn, begint zelfs al op de école primaire (basisschool), waar op de rapporten van de zesjarigen ook het gemiddelde van hun prestaties ten opzichte van de rest van de klasgenootjes wordt vermeld.

Is het Franse systeem beter dan het Nederlandse?

De Fransen claimen van wel. De Nederlanders vinden dat hun eigen universiteiten tot de wereldtop behoren. Een ding is zeker; door al dat gestamp is de parate kennis van de gemiddelde Fransman véél groter dan die van de Nederlander. Net als de eloquentie en het vermogen die algemene kennis uit te dragen en te presenteren.

De Nederlanders die succesvol willen zijn in Frankrijk moeten zich realiseren dat zij zich extra goed moeten voorbereiden om een gelijkwaardige gesprekspartner te kunnen zijn voor hun Franse collega’s of zakenpartners. De beste voorbereiding begint met onze training “Frans voor beter zakendoen in Frankrijk” !

La Première Année 2 - Taleninstituut Nederland

Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands

Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.