Tussen de regels

Dat een gefundeerde kennis van de taal en cultuur van je buitenlandse zakenpartner een essentiële bijdrage leveren aan je succes is een feit. Maar hoe zit het met alles wat zich tussen de regels afspeelt tijdens een meeting, een sollicitatiegesprek of in de omgang met je collega’s?

De tweede eerste indruk

Als een onderdeel van de ‘non verbale’ communicatie zijn dresscodes hiervoor een mooi voorbeeld. Door de keuze voor een formele, informele of casual kledingstijl communiceren wij waarvoor wij staan. Deze non verbale communicatie dient, volgens onderzoekers op dit gebied, ter herkenning van elkaar. Deze herkenning genereert sympathie en vertrouwen. Je zou kunnen stellen, dat deze eerste indruk een deuropener is naar de weg van ‘de tweede eerste indruk’.

De kracht van herkenning

Gympen en jeans, pak en das, een lange of een korte rok, hoge hakken of platte schoenen, felle of gedekte keurcombinaties, al deze dingen die we waarnemen in onze gesprekspartner communiceren onderbewust overeenstemming, twijfels of zelfs afwijzing.

“Toen ik na mijn studie voor mijn eerste sollicitatiegesprek bij een bank op gympen en jeans verscheen, liep het gesprek best stroef en ik was vrij snel klaar. Voor de daarop volgende keer, weer bij een bank, koos ik op advies van een coach voor pak en das, wat ik zelf iets te overdreven vond, maar ik had de indruk dat ik met veel meer respect en vertrouwen behandeld werd” aldus Tom B. een van mijn cursisten zakelijk Duits.

Dresscodes van nu

Een tijdje geleden vroegen wij, een collega en ik, ons af: “ Hoe zit het eigenlijk met de rol van de dresscodes anno 2017? Is in deze tijd van globalisatie en internationalisering de kledij in de zakenwereld niet internationaal min of meer gelijkgetrokken”? Voor Nederland en Duitsland, waarop ik als taaltrainer Duits het meest kijk op heb zou dat kunnen opgaan.
Tot aan het begin van deze eeuw waren de kledingvoorschriften in het bedrijfsleven nog per land herkenbaar aanwezig; zo waren in Duitsland de dresscodes traditiegetrouw doorgaans veel formeler dan in Nederland. Maar door de toenemende globalisering, werd ook het modebeeld sterk beïnvloed. In Amsterdam op straat zie je dat overduidelijk. Waar je vroeger bijna feilloos de fransman, de Duitser of Engelse aan heel specifieke kledingstukken of kleurkeuzes kon herkennen is dit tegenwoordig stukken lastiger.

De branche bepaalt

Wat mij opvalt is dat de huidige keuze voor geschikte ‘business wear’ eerder door de diverse branche-culturen bepaald word, dan door de verschillende nationaliteiten.Startups, new business, commerciële en creatieve bedrijven of Multinationals tonen allemaal een internationaal branche-eigen image om herkend en begrepen te worden.

Maar let op, er zijn ook nu nog steeds een aantal opmerkelijke kledingvoorschriften waarmee je als reizend zakenlied rekening moet houden. Zo wordt bijvoorbeeld in China de kleur wit met de dood geassocieerd, daarentegen wordt het dragen van wit in Mexico bij ontmoetingen sterk gewaardeerd. In Rusland waar het pak van de zakenman als toonbeeld van professionaliteit gezien wordt, worden Colberts ook tijdens onderhandelingen en vergaderingen altijd aangehouden en in Japan wordt een zakenvrouwen in een broek als belediging ervaren.

Conclusie

De dresscodes van vandaag zijn flexibeler geworden en niet meer zo zeer een ‘must’ , maar zeker een ‘plus’ en vooral een teken van respect in de omgang met de ander.

Verena Bach, senior trainer zakelijk Duits

© Taleninstituut Nederland
www.taleninstituut.nl

Meer informatie over Verena’s werk als styliste en adviseur op het gebied van uiterlijke communicatie kunt u ook vinden op www.thestylecompany.nl.

Foto’s: CHANEL, PC Hoofdstraat Amsterdam

Fotograaf: Jeroen Docter