Leuk, naar de film!

Frankly, my dear, I don’t give a damn.” Dit was ongeveer de eerste Engelse zin die ik uit mijn hoofd kende. Mijn moeder was gek van de film Gejaagd door de Wind, dus ik hoorde deze dramatische zin al van jongs af aan door het huis klinken.

“Ik zie jullie morgen, ga maar vast.”
“Het zal toch niet zo zijn…”
Zinnen uit een populair lied van een jaartje geleden. Minder dramatisch als bovenstaande filmzin uit het begin van de vorige eeuw, maar ze hebben wel een melodie die blijft hangen. (Hotelsuite, voor de liefhebber!) En zoals elke song van tegenwoordig heeft ook deze een pakkende videoclip.

Meezingen
Tijdens mijn lessen Nederlands merk ik soms dat cursisten om songteksten vragen. Ze houden van muziek, willen meepraten met hun Nederlandse kennissen of gewoon kunnen meezingen in de kroeg…

Wanneer ik dan een lied laat horen én zien, blijkt dat ze de betekenis van de tekst al snel begrijpen. De liedjes van nu gaan namelijk bijna altijd vergezeld van een YouTube-filmpje. Dat cursisten de nieuwe woorden en uitdrukkingen snel kunnen plaatsen is geen wonder. Beeld, verhaal én geluid werken hier samen aan de overdracht van de inhoud. Ook de zinnen uit het dagelijkse leven als “ga maar vast…” nemen de cursisten zo ongemerkt over.

Kijken
Zo’n drie jaar geleden stond al in een maandblad een artikel over de voordelen van het leren van een taal met behulp van film. Het artikel was gebaseerd op een onderzoek van promovenda Nguyen Hong van de Rijksuniversiteit Groningen.
Ze onderzocht wat de invloed was van heel veel taalinput op cursisten, zonder dat ze daarnaast veel oefeningen of uitgebreide grammatica-uitleg kregen voorgeschoteld. Het bleek dat deze manier van taalverwerving vooral positief is voor de algemene taalvaardigheid en het zelfvertrouwen.
Heel kort door de bocht: lekker naar films kijken dus en praten over de betekenis van de zinnen.

Context
Toen ik over het artikel las en verder over het onderwerp ging googelen, moest ik denken aan het begin van mijn studie psychologie, zo’n tien jaar geleden. In mijn eerste jaar kreeg ik les over het belang van context bij het leren van een nieuwe taal. Ik zal nooit het voorbeeld vergeten van een heel warrig verhaal over geluid, ballonnen en begeleiding. Niemand snapte de bedoeling van het stukje tekst. Zag je echter eerst een plaatje en las je daarná de tekst, dan begreep je de inhoud razendsnel.

Vlotter
Cursisten leren nu eenmaal het snelst door een combinatie van beeld en tekst. Het is niet voor niets dat stripboekjes veelal aan het begin van een leescarrière staan. Kijken naar een film is dus een prima manier om in een rap tempo vooruitgang te boeken.

Aangezien ‘n muziekclip een mini-film is, zullen cursisten de betekenis van woorden en zinnen snel oppikken wanneer ze een filmpje mét catchy sound zien en horen. Even gaan kijken én luisteren dus naar dat liedje

Paula van der Kolk
Senior Trainer Nederlands

www.taleninstituut.nl