Valentijnsdag is nog maar net voorbij. De ‘amour’ hangt nog steeds rond te zingen in onze woonkamer, dankzij alle geurende bloemen die ik en mijn meisjes hebben mogen ontvangen van onze geliefden. En dus gaat deze blog over de liefde en dan vooral over zakelijk verleiden in het land van de liefde: Frankrijk.
Want als mensen ergens worden verleid door glamour en allure, door eten en wijn, door gebouwen en mode, door pittoreske straatjes en cafés, dan is het wel in Frankrijk.
Maar wat vaak vergeten wordt is dat de Fransen zelf evenzeer verleid willen worden. Als je een goede band wilt opbouwen met je Franse zakenpartner, dan zul je het verleidingsspel mee moeten spelen. Nu staan de Nederlanders al niet zo goed bekend om hun verleidingskunsten. Daarom hieronder een mini-cursus verleiden van je klant op z’n Frans.
De top 5 verleidingsstrategieën
1. La Galanterie
In Frankrijk mag een man een man zijn en een vrouw een vrouw. Ik bedoel daarmee dat vrouwen in business, ook in leidinggevende posities, hun vrouwelijke kanten juist wel mogen tonen. Ze hoeven zich niet als een man te gedragen om serieus genomen te worden. Mannen mogen ook hun oprechte bewondering tonen voor vrouwen, ook hun uiterlijk.
In Frankrijk is oog en aandacht hebben voor de ander, je zakenpartner in dit geval, wel heel belangrijk. Dit betekent dat je iets galanter mag zijn in je voorkomen, maar wel op een subtiele manier.
Als vrouw in een zakelijke setting, speel je het spel mee. Door je vrouwelijkheid te gebruiken, bereik je meer en kun je beter samenwerken.
2. La Conversation
De Fransen staan bekend om hun welbespraaktheid en lange zinnen. Maar ook hun stemgebruik is anders. Train jezelf ook iets zachter te praten. Gebruik een lagere en zachtere intonatie, maak je klank dieper en laat af en toe eens een stilte vallen.
Zakelijk verleiden is ook praten over wat je gemeen hebt met de ander, waar vind je je businesspartner in zijn ideeën en overtuigingen. Iemand verleiden is weten wat je aan elkaar hebt en welke overeenkomsten en verschillen er zijn tussen jullie. Het eindeloos argumenteren is een manier om dichter bij elkaar te komen.
3. La Bise
Het Franse kussen lijkt weleens futiel en luchtkusserij. Kinderen leren het al heel jong. Zij moeten, zelfs als ze de persoon nog helemaal niet kennen, la bise geven. Toen wij na zeven jaar terug kwamen in Nederland stonden de kinderen uit automatisme klaar om la bise te ontvangen. Maar de Nederlanders begrepen de toegestoken wangen totaal niet. In Franse ogen is het handje van de Nederlanders ongelofelijk afstandelijk.
Het mag dan futiel lijken, een luchtkus is ook de basis van een wonderlijk spel, een verleidingspel. Als je kust met aandacht en gevoel, ruik je de geur van de ander, voel je iemands warmte en kom je echt in contact. Het kan daarom een belangrijk ritueel zijn en een moment om letterlijk dichterbij je klant te komen.
4. L’humour
L’amour en l’humour klinken bijna hetzelfde en dat is niet toevallig. Fransen houden van humor in vele vormen. Van simpele woordgrappen, schunnige seksueel getinte opmerkingen tot zeer intellectuele woordspelingen. Niet alle humor is handig uiteraard in een zakelijke setting, maar als je iets van bewijs kunt leveren van ‘un sens de l’humour’, dan werkt dat zeker in je voordeel. Na het maken van een grap, ga je niet zelf heel hard lachen. Het is de bedoeling dat je gesprekspartner dat doet.
5. L’odeur
Geur is extreem belangrijk. Hoewel onzichtbaar, je kunt er een onvergetelijke indruk mee achterlaten.
In Frankrijk geven zowel mannen als vrouwen veel geld uit aan geuren. Veel meer dan gemiddeld in andere landen. De Fransen worden al van jongs af aan getraind in ruiken. Iedereen heeft thuis het spel “Le loto des odeurs” waarbij de spelers 30 geuren moeten herkennen.
Dit betekent niet dat je flink met de deodorantspray aan de slag gaat voor een visite, maar een subtiele en mysterieuze geur uitzoekt die bij jou en de situatie past. Besteed dus aandacht aan je geur.
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.