Het is verrassend hoe je hersens werken als je ergens een passie voor hebt. Je besef voor tijd verdwijnt, je voelt plezier en energie. Je doet iets niet omdat het moet, maar omdat je het diep van binnen wilt. Je doet het met hart en ziel.
Ik heb een passie voor de Franse taal. Zodra ik Frans hoor of lees dan ben ik meteen alert. Ik krijg zin om Frans te praten, te schrijven. Het geeft mij op een onverklaarbare manier inspiratie.
De Franse taal inspireert ook reclamemakers. Franse muziek in commercials trekt niet alleen mijn aandacht, maar roept ook allerlei emoties op bij de Nederlandse consumenten. De Franse taal creëert onderbewuste associaties, waardoor een trigger in de hersenen wordt geactiveerd. Je voelt je ineens in een vakantiestemming, ervaart luxe, vrouwen voelen zich sexyer, mannen meer macho. Commercials met Franse muziek brengen je in een lekkere stemming. En dat wil een merk heel graag bereiken. Een fijn gevoel zet aan tot actie, tot kopen.
Laat je ook even in een zwoele sfeer brengen en bekijk de volgende vijf commercials met heerlijke Franse muziek.
- En rêve on se voit van Philippe Elan (Lotto)
Lotto heeft met deze commercial het gevoel van Leven als God in Frankrijk binnen handbereik gebracht van iedereen in Nederland. Je blijft gewoon “gewoon”, maar deelt je rijkdom zoals Franse families dat doen. Deze film laat je even dromen dat het allemaal kan.
- Je suis un homme responsable van Jacques Dutronc (NS)
Een heerlijke film van de NS die uitstraalt dat je vooral moet genieten van het leven, ongeacht je leeftijd en gezondheid. Haal het beste uit je leven. En dat kan natuurlijk allemaal dankzij de trein.
- Dis-moi que tu m’aimes van Vanessa Paradis (Parfum Chloé)
Met de hese sexy stem van Vanessa Paradis kom je vanzelf in een stemming van flirten, vrijheid en verleiding. Séduire (verleiden) zit in de Franse cultuur en zelfs nu, in het #metoo tijdperk, zal dit niet veranderen.
- Hier encore van Charles Aznavour (Bose koptelefoon)
Muziek brengt je terug naar vroeger en herinnert je aan vervlogen avonturen, alsof het gisteren was. “Hier encore” vertaalt voor Bose de nostalgie die muziek oproept.
- C’est si bon van Eartha Kitt (Jumbo)
Wie krijgt er nou niet zin om op vakantie te gaan bij het zien van deze film. En nee, ze zingt niet ‘sperzieboon’, wat nogal wat Nederlanders denken te horen;-)
Wil je ook aangestoken worden door een enthousiasme voor de Franse taal en daardoor beter zakendoen in Frankrijk. Of wil je je marketingcampagne in Nederland sexier maken met een French touch? Contactez-nous!
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.