Made in de buurt

Meestal kijk ik naar de verschillen tussen culturen, maar soms zijn er natuurlijk ook gewoon overeenkomsten. In het tijdschrift Emerce staat een artikel met de kop: “44 procent van de Nederlanders zijn bereid extra te betalen voor lokale producten en diensten”. De van oorsprong op prijs gerichte consument, heeft steeds vaker kritiek op het imago van de grote multinationals en probeert ze om deze reden te mijden. Ook is hij op zoek naar maatwerk en persoonlijk advies. Dat is lokaal gemakkelijker te vinden.

Van Franse consumenten weten we al lang dat ze Fabriqué en France / Made in France heel belangrijk vinden. Daar is ook jarenlang vanuit verschillende brancheverenigingen en overheden uiting aan gegeven en aandacht voor gevraagd. Een Nederlandse campagne voor Made in Holland is nooit aangezwengeld. Dat zou waarschijnlijk ook helemaal geen succes worden. Of ben je zelf ooit warmgelopen voor de cliché-iconen als deze?Made in France - Taleninstituut Nederland

Waarschijnlijk niet! De Franse consumenten daarentegen hebben veel nationale iconen in verschillende campagnes voor Fabriqué en France voorbij zien komen. De hexagone (de zeshoek die de vorm van het land visualiseert) bijvoorbeeld, en de coq (de haan), de Eiffeltoren, de Franse vlag, etc.. En die campagnes hadden succes. Zelfs als een merk alleen maar de drie kleuren bleu, blanc, rouge van de vlag toonde, werd het al Franser en daarmee aantrekkelijker gevonden. Het heeft vaak niet eens met Made in France te maken. Dit fenomeen heet ‘French Washing’. Een marketing truc voor het beter verkopen van je producten en diensten. De Franse consument wordt zich daar steeds beter bewust van. Vooral nu gebleken is dat een product al ‘Fabriqué en France’ is als alleen de laatste fase van het productieproces in Frankrijk heeft plaatsgevonden. Dus hoe Frans is dat eigenlijk? De symbolen en keurmerken van Fabriqué en France verliezen beetje bij beetje hun kracht.

Made in France - Taleninstituut Nederland 2

De producten die wel aan populariteit winnen zijn de échte regionale producten. Zo’n 60% van de Franse consumenten vinden de regionale herkomst van een product belangrijker dan de nationale herkomst.

Dankzij transparantie en traceerbaarheid komt het regionalisme tegemoet aan alle behoeften van de consument, nl. 1. de ondersteuning van lokale bedrijven, 2. het behoud van de knowhow en 3. het bijdragen aan een maatschappelijke en ecologisch goed doel.

Hoe moet dat nu in Nederland. Ook hier is er een gebrek aan transparantie. Een klein voorbeeld. De Hollandse garnalen in de supermarkt worden weliswaar hier in de Noordzee gevist, maar vervolgens op transport gezet naar Marokko, waar ze worden gepeld door goedkope Marokkaanse arbeidskrachten om vervolgens weer terug getransporteerd te worden voor verpakking in Nederland. Een dode garnaal reist minstens 10.000 km alvorens hij op je bord ligt.

De concurrentiestrijd tussen producten en diensten is zich geleidelijk aan het verplaatsen. De Fransen kopen steeds minder Fabriqué en France, maar vaker Fabriqué en Bourgogne, Fabriqué en Normandie of Fabriqué en Alsace.

Misschien is het een goed idee voor het milieu, als we dat voorbeeld gaan volgen.

Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands

Fabienne woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een internationaal marketing- en communicatiebureau gespecialiseerd in de doelgroep kinderen en jongeren.

Nu adviseert ze bedrijven over ondernemen in Nederland en Frankrijk en is bovendien een ervaren trainer Frans en Nederlands voor professionals. Fabienne zet haar kennis en expertise in om bedrijven en professionals te helpen om succesvol samen te werken met Franstaligen.

Bronnen:

https://www.slideshare.net/Gaelle6/etude-fake-in-france-gloryparis-x-appinio

https://www.emerce.nl/wire/44-procent-nederlanders-bereid-extra-betalen-lokale-producten-diensten