Les Quincados: In de puberteit op je 50e

Het is vandaag mijn verjaardag en dat is sinds mijn 30e eigenlijk een dag die ik het liefst alleen doorbreng, in afzondering, somberend over het voorbij roetsjen van mijn leven.

In deze melancholieke bui, valt in de Franse krant Le Figaro mijn oog op een woord dat ik voor het eerst lees: un quincado. Het klinkt als een cadeau en is precies wat ik nodig heb vandaag. Dit woord bestaat uit twee afgekorte delen; quinquaginta (Latijns voor vijftig) en adolescens (Latijns voor jeugd). Het iseen cadeau om vijftig te zijn!

Het woord ‘quincado’ is een aanmoediging om het idee, dat het leven met het ouder worden elk jaar meer zijn glans verliest, helemaal los te laten. In plaats daarvan, zou ik, net zoals veel van mijn leeftijdsgenoten, een tweede jeugd moeten beleven met daarbij behorende fantastische ervaringen.

Trending topic

Het blijkt een trend te zijn. Ook het woord adulescent (een combinatie van de twee woorden ‘adulte’ en ‘adolescent’) is sinds kort opgenomen in het zeer gerespecteerde woordenboek Larousse. Daarmee is nu officieel erkend dat een volwassene die zich gedraagt als een puber, officieel een eigen benaming heeft.

Obsessie om jong te blijven

Deze obsessie om altijd jong te willen blijven worden is niet nieuw. Freud beschreef al de overgangsfase van adolescentie naar volwassenheid. Een overgang die je brengt van plezier naar realiteit. Blèh! De angst van het lichamelijke verval en de onherroepelijke krimp van de oneindige mogelijkheden is al een klassieke existentiële crisis sinds het einde van de 19e eeuw!

Toch voelt het alsof we, in de tijd waarin we nu leven, een nog grotere rebellie hebben tegen ouderdom dan voorheen. Serge Guérin, een Franse socioloog en specialist op het gebied van ouder worden, is een actieve verdediger van de “quincados”. Volgens hem is er een einde gekomen aan de zekerheden die de vorige generaties wel hadden, namelijk een impliciet contract: als je een vaste relatie had, dan verloor je een zekere vrijheid, maar je kreeg er stabiliteit, rust en financiële zekerheid voor terug.

Terwijl, wie kan er nu in 2019 nog rekenen op duurzaamheid in relationele en financiële sfeer. Een op de twee huwelijken mislukt en ook carrières zijn niet meer levenslang. De ‘gilets jaunes beweging in Frankrijk en ook elders in Europa is een voorbeeld van de angst die er heerst. De zekerheden van werk en verzorging tot aan de dood, staan op losse schroeven. Het is daarom niet vreemd dat volwassenen eigenlijk dezelfde angsten hebben als hun kinderen: schokkende scheidingen, amoureuze dwalingen, professionele instabiliteit en geldproblemen.

Amour à la française

Dus als we geen voordelen meer hebben van het volwassen zijn, logisch toch dat we de kont tegen de krib gooien. Dan gaan we lekker terug naar hoe het was toen we jong waren en houden we vast aan de priviléges van de puber met de daarbij behorende tragedies. Dat zijn dus de quincados.

Ook voor de psychothérapeute Jeanne Siaud-Facchin is de verloochening van het ouder worden geen verrassing. Kinderen zeggen vaak “als ik groot ben, ga ik lekker doen wat ik zelf wil. Maar de volwassene van nu kan helemaal niet doen wat hij of zij zelf wil. Het is niet meer genoeg om een liefhebbende, bezorgde ouder te zijn. Je moet een buitengewone ouder zijn met een permanent en intensief engagement. En datzelfde geldt voor je professionele carrière en je liefdesleven. Het is volgens haar geen wonder dat vijftigers van nu zin hebben om te vluchten en lekker te leven alsof ze nog een twintiger zijn. Met een tinder-account, een second-love abonnement en amoureuse escapades à la française.

Ik ben jarig en voel me een quincado, een adulescent! Hoera, het belooft een mooi nieuw levensjaar te worden! 😉

Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands

Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.