Frankrijk is het meest bezochte land ter wereld. Het ontvangt de meeste toeristen; maar liefst 90 miljoen per jaar! Waarom gaan we allemaal zo graag naar Frankrijk?
De clichés zijn waar. Frankrijk is sexy en staat voor schoonheid, glamour en allure. Dat willen mensen over de hele wereld graag voelen, zien, opsnuiven en ervaren met al hun zintuigen. Het Musée du Louvre alleen al ontvangt 10 miljoen bezoekers per jaar. En om dat target ieder jaar toch weer waar te maken, moet ook het museum vernieuwen, innoveren en meegaan met de tijd. Maar met behoud van een van de belangrijkste Franse ‘wapens’ om te verleiden, zakelijk te verleiden : “Le Regard”.
Zakendoen met die blik in je ogen
De blik in de ogen is een van de belangrijkste wapens bij het zakelijke voorspel. Niet de Amerikaanse blik met twinkelende ogen, brede lach en een knipoog. Nee, het gaat diep, mysterieus en subtiel.
Een kleine anekdote. Een Fransman stond eens in een lift in New York met een mooie zakenvrouw. Hij gaf haar Le Regard, en probeerde haar met zijn ogen te complimenteren. Hij had zelf het gevoel de vrouw met alle respect te behandelen, zoals het hoort. Op de verdieping waar de vrouw uitstapte bitste ze hem toe: “I can sue you for sexual harrassment”. De Fransman bleef verbouwereerd achter. Dit geeft aan dat wat in Frankrijk heel normaal is, is dat in andere culturen zeker niet.
Terug naar het Louvre
La Joconde, oftewel Mona Lisa, heeft met haar Regard menigeen verleid. Ze is een cashcow waarmee het Louvre blijft scoren.
Ter gelegenheid van de tentoonstelling “Leonardo da Vinci” die 24 oktober startte, biedt het Louvre voor het eerst een virtual reality-ervaring gewijd aan Mona Lisa. De Franse studio Emissive maakte een film waarmee je in de wereld van Mona Lisa stapt en dingen ziet, die je normaal met het blote oog niet kan waarnemen. Zo kun je haar en profiel en haar derrière bekijken en de omgeving waarin ze hoogstwaarschijnlijk heeft gezeten terwijl ze poseerde.
De creatieven en kunsthistorici hebben vanuit bestaande documentatie en uitwisselingen met de Louvre-experts samengewerkt om het model en haar omgeving zo waarheidsgetrouw mogelijk te reconstrueren.
De mogelijkheid om oog in oog met Mona Lisa te staan, zal veel toeristen verleiden om nog eens terug te gaan naar het Louvre.
Le Regard voor succesvol zakendoen
Verleiden is op alle niveaus, ook die van het zakendoen, voor de Fransen enorm belangrijk. Maar wat we vaak vergeten is dat de Fransen zelf evenzeer verleid willen worden. Als je een goede band wilt opbouwen met je Franse zakenpartner, dan zul je het verleidingsspel mee moeten spelen. Nu staan de Nederlanders al niet zo goed bekend om hun verleidingskunsten. Des te meer reden om je aan te melden voor een training Frans. Want we leren je niet alleen de kneepjes van de taal, maar ook de kunst van het zakelijk verleiden, incl. Le Regard.
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.