Nederlanders en Fransen zijn heel verschillend en begrijpen elkaar vaak totaal niet. De belangrijkste barrières vormen taal- en cultuurverschillen. Die verschillen zijn al eeuwen geleden gevormd. De geschiedenis bepaalt hoe anders we zijn. Nederlanders zijn beïnvloed door het gevaar van het water. Samenwerken was altijd van levensbelang. Pragmatisch en snel handelen was nodig om het stijgende water te stoppen en te overleven. De Fransen zijn gevormd door de revoluties en de gevechten tegen de rijke adel. Ze moesten op de barricades om het juk van de onderdrukking van zich af te gooien. Imponeren, verleiden en verslaan zit in de natuur van de Fransen.
Tijden veranderen, maar de cultuur en de roots van de inwoners veranderen niet zo snel mee.
Ondanks dat voor Nederlanders het Franse spel van zakendoen moeilijk is, komen er toch succesvolle samenwerkingen tot stand. Wij hebben vier originele leuke Frans-Nederlandse allianties gespot, die wél van de grond kwamen en geleid hebben tot een ‘gagnant-gagnant’ situatie.
- Melkmeisje van Vermeer op reis met Louis Vuitton
Het wereldberoemde schilderij met het Nederlandse melkmeisje reist uiteraard in stijl naar Tokio, waar ze wordt tentoongesteld voor een korte periode. Speciaal voor haar is een koffer gemaakt door het atelier van Louis Vuitton. Sinds 1854 maakt het merk koffers op maat. De samenwerking tussen het Rijksmuseum en Louis Vuitton kwam tot stand vanuit een gedeelde passie voor vakmanschap en kunst. De PR die deze samenwerking oplevert is onbetaalbaar.
- Shanice van der Sande wint met voetbalclub Olympique Lyon.
Vrouwenvoetbal zit in de lift. Zeker in Nederland sinds het vrouwenteam het Europees Kampioenschap won. Sterspeelster Shanice van de Sande speelde zichzelf naar het internationale voetbaltoneel dankzij haar scores en assists tijdens het EK. Nu voetbalt ze bij de club Olympique Lyon die al enkele jaren op rij de Champions League voor vrouwen wint. Onlangs won de club met 4-0 van Ajax. De retourwedstijd vindt plaats op 31 oktober as. Dan kunnen we Shanice opnieuw in actie zien voor de club van de stad Lyon.
- Trendforcaster Lidewij Edelkoort spot trends in Frankrijk
Ze leidt het leven van een superster, geeft lezingen overal ter wereld, en adviseert klanten als L’Oréal, Siemens, Coca Cola en Nissan over de trends van de toekomst. Haar hoofdkantoor is in Parijs. Daar woont ze ook al sinds haar 25e jaar. In een recent interview met Fashion United zegt ze over Frankrijk: “Ik kom uit een klein land, Nederland, waar je al snel iedereen kent. Hier is men discreter. Ik vind het vooral fijn dat Frankrijk niet snel nieuwigheden overneemt. Men heeft gevoel voor traditie, wat ons de gekheid van moderniteiten bespaart.” De combinatie van nostalgie, kunst en de Nederlandse “doe maar gewoon” geaardheid brengt Lidewij tot bijzondere prestaties.
- Nederlander Laurens van den Acker bepaalt toekomst van Renault
Laurens van den Acker geboren in Brabant en afgestudeerd aan de TU Delft is de Design Directeur van het automerk Renault. Hij geeft leiding aan een 550 designers die werken in zes landen. Een op de vijf Fransen rijdt in een Renault. Wat zullen ze hun hoofden meewarig geschud hebben, toen bekend werd dat een Nederlander ‘carte blanche’ kreeg van het merk Renault. Om wereldwijd te blijven meespelen kan Renault het zich niet permitteren nostalgisch vast te houden aan design alleen. De ‘globaliserende’ ogen van de Nederlander die altijd over de grenzen kijkt, en nieuwsgierig is naar wat werkt in andere culturen is cruciaal voor het voortbestaan van Renault. De combinatie van innovatie en design creëert een bijzondere samenwerking.
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.