In Frankrijk legt het overheidsinstituut La Commission de l’Enrichissement de la Langue Française (De Commissie voor de Verrijking van de Franse taal) verantwoording af aan de Premier Ministre. Hieruit blijkt weer hoe belangrijk taal in Frankrijk is. De missie van dit instituut is om het gebruik van het Frans te bevorderen op economisch, juridisch, wetenschappelijk en technisch gebied. Als er anglicismen zijn die te vaak voorkomen in publicaties en in media, dan zoekt de commissie daar een beter Franstalig alternatief voor.
Onlangs publiceerde ze haar advies voor het gebruik van deze internationaal gebruikte termen, die ook in het Franse vocabulaire ‘gewoon’ dreigden te worden :
- fake news = infox (combinatie van de woorden information en intoxication)
- clickbait = piège à clics
- fact checking = vérification des faits
- empowerment = autonomisation
- hashtag = mot dièse
Nepnieuws is een vaak voorkomende Nederlandse vertaling voor “fake news”, maar voor de andere woorden lees ik nog nergens een goed Nederlands alternatief. En waarom zouden we dat ook vertalen? In Nederland zijn we, in tegenstelling tot de Fransen, pragmatisch. We begrijpen de Engelse woorden. Dus waarom moeilijk doen. Nederlands als universitaire studie wordt op steeds minder instituten aangeboden en de meeste colleges zijn al in het Engels. Dat is praktisch en makkelijk. De Fransen zijn trotser op hun eigen taal en zullen die coûte que coûte blijven beschermen.
Hieronder staan drie nieuwe woorden die momenteel in Frankrijk én wereldwijd veel worden gebruikt. De Commissie voor de verrijking van de Franse taal heeft er nog geen alternatief voor gepresenteerd.
- #FYP (afkorting van For You’ page)
De app TikTok is bezig met een gigantische opmars. Als ik nu opschrijf dat er wereldwijd 800 miljoen gebruikers zijn, dan zijn er dat volgende week alweer veel meer.
Het gebruik van de app is in beide landen vergelijkbaar, qua kijkdichtheid en tijdsbesteding.
Als je de TikTok app opent krijg je suggesties. Die zijn gebaseerd op jouw kijk- en like-gedrag. Deze pagina wordt de ‘For You’ pagina (FYP) genoemd en het doel van alle influencers is om op deze pagina te staan, omdat dit je account een aanzienlijke boost kan geven. Veel gebruikers plaatsen #FYP bij hun video, om aan te geven dat hun content FYP-waardig is.
#FYP is een nieuwe en blijvende term.
- Antiwork
Deze term komt van het platform Reddit. Net als TikTok is dit een fenomeen geworden. Het platform staat bol van links en posts. Miljoenen mensen wereldwijd posten, stemmen en geven commentaar.
Als gebruiker van Reddit kun je je ook aanmelden voor “subreddits”. Dit zijn communities voor de meest uiteenlopende onderwerpen, sommige heel serieus anderen voor de fun.
Er is b.v. een sub-community https://www.reddit.com/r/thenetherlands/. Daarin staan Nederlandse posts. Deze community heeft 294K abonnees. De Franse subreddit https://www.reddit.com/r/france/ heeft 358K abonnees.
Nu over Antiwork. Deze subreddit https://www.reddit.com/r/antiwork/ heeft nu 126K volgers en is snel groeiend, ook in Frankrijk. Waarom werken we eigenlijk? Hebben we allemaal niet gewoon recht op een leven zonder alle struggles om geld te verdienen? We wisten al uit een eerdere blog dat Frankrijk een clashcultuur heeft en de ideeën van deze community zijn koren op de molen van de ‘Gilets Jaunes’ beweging. Weg met het kapitalisme, welkom basisinkomen.
- Ghost Kitchen
Dit heeft niets te maken met Halloween. De Ghost Kitchen is het nieuwste horecamodel. Het principe is : koken zonder restaurant. Er wordt steeds vaker professioneel gekookt op industrieterreinen waar klanten helemaal nooit komen. Noodgedwongen past de horecasector zich aan. Dat gebeurde ook al vóór Corona. Veel consumenten geven de voorkeur aan Netflix-avondjes met een culinair bordje op schoot, boven een romantisch diner bij kaarslicht in een bistrot. Maaltijdbezorging vertegenwoordigt in Frankrijk nu nog maar 5% van de markt, maar kent sinds 2018 een jaarlijkse groei van 20%. Met dergelijke groeicijfers kun je als restauranthouder misschien beter investeren in een paar elektrische fietsen en bezorgers, dan een knap restaurant op een dure A-locatie.
Verrijking met kennis
Wil je goed kunnen samenwerken met Fransen, dan is het naast een beetje Frans spreken, ook belangrijk te beseffen dat er nogal wat culturele verschillen zijn. Op de as praktisch versus theoretisch staan de beide culturen ver uiteen. Het helpt je als praktische Nederlander om begrip te hebben voor de theoretische Fransman/vrouw met protectionistische neigingen. Met begrip kweek je vertrouwen. Mijn advies: verrijk je taal en verrijk je begrip, dan doe je goede zaken in Frankrijk.
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.
Bronnen