Het overkomt me vaker: ik ga op vakantie met een camper en ik zie opeens overal campers. Ik koop een rode jas en wat zie ik? Het wemelt van de rode jassen. Een vriendin vertelt me dat ze zwanger is en prompt zie ik overal zwangeren. Het fenomeen heeft volgens mij zelfs een naam in de psychologie.
Zo gaf ik een half jaar geleden een schrijftraining over het schrijven volgens de piramidestructuur. Je raadt het al: sindsdien hoor en zie ik niets anders dan bedrijven die hun werknemers laten trainen om op deze manier rapporten te schrijven. Ik lees over beleidsmakers die cursussen piramideschrijven volgen en alleen nog maar op deze manier willen schrijven. Laatst hoorde ik zelfs in een café twee vrouwen praten over piramidaal praten met hun partner!
Toch is deze manier van schrijven niet heel nieuw. Eind vorige eeuw is ze vanuit Amerika komen overwaaien. Vanuit de organisatieadviesbureaus werd de roep om betere teksten hoorbaar en een zekere Barbara Minto zette deze nieuwe manier van schrijven en feiten presenteren op de kaart.
Maar… wat is het schrijven volgens het piramideschrijven nu precies?
De top
Het belangrijkste van deze manier van schrijven is dat de kern van jouw boodschap bovenaan in een tekst staat. Deze kern, een antwoord op de belangrijkste vraag van de lezer, is de top van de tekst. Het is de top van de piramide.
Ik kom hiermee meteen op een ander belangrijk punt: de vraag van de lezer staat centraal. Wat wil de lezer weten? Dus niet: wat wil ik allemaal kwijt aan mijn doelgroep.
Dit betekent dat ik van een vraag uitga. Ik formuleer een antwoord en dat zet ik in het begin van mijn tekst. Een lezer zal waarschijnlijk weer een vraag in zich voelen opkomen. Het antwoord hierop zal dan weer bovenaan een volgend stukje tekst of alinea komen te staan.
Wanneer je vooraf een schrijfschema maakt, altijd erg nuttig, dan zie je de piramide al verschijnen.
Plussen
Voordelen van deze manier van schrijven? Als schrijver hoef je vaak mínder te schrijven. Alles noteren wat je weet, is niet nodig. De lezer zal ook eerder jouw boodschap snappen. Hij leest immers eerst de kern met de conclusie van jouw tekst en hij zal net zo lang blijven lezen, totdat al zijn vragen zijn beantwoord. Weet hij al veel over het onderwerp? Dan is hij snel klaar. Is hij snel overtuigd van jouw gelijk? Hij kan stoppen met lezen. Tijdwinst is dan ook een van de grootste voordelen. Voor de schrijver, maar zeker dus ook voor de lezer.
De samenvatting in één zin komt eerst en alle argumenten, voorbeelden, bewijzen komen daarna…maar alleen als ze écht nodig zijn.
Meer informatie over onze trainingen Schriftelijke Communicatie kunt u ook vinden op deze pagina.
Paula van der Kolk
Senior Trainer Nederlands