Het lukt bijna nooit om zo’n fantastische publiciteitsstunt als deze te bedenken. Het kan je eigenlijk alleen maar per ongeluk overkomen. En het overkwam afgelopen week de Nederlandse fietsenfabrikant Van Moof. In een paar dagen tijd werd het bedrijf in Frankrijk en daarbuiten een trending topic.
De commercial van Van Moofs elektrische fiets werd van de Franse televisie gehaald. De Franse reclamewaakhond ARPP, equivalent van de Nederlandse Reclame Code Commissie, besloot de reclame op de Franse televisie te verbieden, zich daarbij verschuilend achter het argument dat het in Franse commercials verboden is om mensen angst aan te jagen.
De film toont de negatieve dingen van auto’s: ongelukken, files, vervuiling, … en dan versmelt een superdeluxe glanzende sportwagen tot een Van Moof elektrische fiets, het betere alternatief, of zelfs de oplossing voor alle problemen die auto’s veroorzaken.
In een brief aan Van Moof schreef de ARPP dat de commercial de gehele autobranche in diskrediet brengt en dat er een angstaanjagende sfeer wordt getoond. VanMoof weigert om de commercial aan te passen en spreekt van censuur. De reclamefilm draait al zonder problemen op televisie in Nederland, Belgie en Duitsland, waar ook een grote automobielindustrie is. Maar op Youtube kan de hele wereld ongecensureerd de commercial zien.
HET STREISAND EFFECT
VanMoof laat weten geen protest aan te tekenen tegen het besluit van de ARPP. Dat hoeft ook niet, want door alle heibel rondom het verbod is er een hevige discussie en een gevoel van verontwaardiging in Frankrijk en daarbuiten losgebarsten. De ARPP is geen overheidsinstantie, maar bestaat dankzij de contributie van bedrijven die veel adverteren. Een zelfregulerende instantie dus. Bedrijven corrigeren elkaar. Onder de leden zijn ook alle grote autofabrikanten vertegenwoordigd. Een journalist op de Franse TV maakte de vergelijking met een voetbalteam dat zijn eigen arbiter levert. Daarna was niet veel meer nodig om een ??”Streisand-effect” te ontwikkelen.
Hoe zat het ook alweer: een onderwerp dat eigenlijk onopgemerkt had moeten blijven, maar door het te proberen te verbergen, wordt het ineens veel interessanter om te bekijken. Dit fenomeen dankt zijn naam aan zangeres Barbara Streisand. Zij probeerde in 2003 de verspreiding van een luchtfoto van haar privédomein te verbieden. Het voor de rechter brengen van de fotograaf had het tegenovergestelde effect, omdat het publiek juist enorm geïnteresseerd raakte in de foto.
Inmiddels heeft de Van Moof commercial meer dan 1.8 miljoen views, terwijl het normaal met een beetje geluk zo’n 30.000 kijkers zou trekken.
LE VERT C’EST FRAIS (Groen is cool)
Frankrijk is een conservatief land dat niet snel met trends meeloopt. Zo heeft iedereen nog een chequeboekje en geduld is vereist als in de rij voor de kassa een cheque wordt uitgeschreven, het ouderwetse boerenbedrijf wordt de hand boven het hoofd gehouden, de Nederlandse, duurzame innovatie pulsvisserij werd door Frans toedoen verboden en praktisch nergens zie je op straat een laadpaal voor je elektrische auto. Maar met het uitbannen van de fiets maakte de ARPP een misrekening. Frankrijk doet wel mee met ‘groen’ en duurzaam. Het wereldwijde klimaatakkoord is in Parijs afgesloten. De ‘groene’ burgemeesters wonnen de recentelijke gemeenteraadsverkiezingen en de linkse burgemeester van Parijs, Anne Hildalgo, gaat met succes door met het fietsvriendelijker maken van de stad.
Groen is hot! Nederlandse innovatieve bedrijven die met succes ‘groene’ en duurzame initiatieven willen lanceren in Frankrijk hebben nu de wind mee. Profiteer van de grote markt met 60 miljoen nieuwe potentiële consumenten. Laat taal en cultuur je niet tegenhouden. Doe als Van Moof, gebruik je innovatieve voorsprong en ga de confrontatie aan, op zijn Frans.
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.