Omwenteling koopgedrag van Franse consumenten

Terwijl we hier in Nederland klagen over de lockdown en de avondklok, mogen we gerust onze handjes dichtknijpen dat we op dit moment niet in Frankrijk wonen. De confinement, wat letterlijk opsluiting of hechtenis betekent, is wel een paar tandjes strenger dan hier. En ook de couvre-feu (avondklok) is al van kracht vanaf 18 uur ’s avonds tot 6 uur ‘s ochtends. De boetes voor het overtreden van de avondklok zijn ook niet mals; €135,- per overtreding.

Wat doet de opsluiting met de Franse economie en de verkoop van met name consumentenproducten? Welke sectoren profiteren en welke niet?

In Frankrijk wordt normaal gesproken veel vaker buiten de deur gegeten dan in Nederland, zowel voor de lunch als het diner. Nu al maanden de horeca gesloten is, profiteren de supermarkten flink en de bezorgdiensten ook. Volgens het onderzoeksinstituut IRI zijn het vooral de supermarkten en e-commerce partijen die veel hogere volumes kunnen afzetten dan in 2019. In de grafiek hieronder is te zien dat ‘faire les courses en ligne’ (boodschappen doen online) definitief is doorgebroken. De GSA (Grandes Surfaces Alimentaires) zoals bijvoorbeeld Auchan, Leclerc en Carrefour spinnen garen bij de crisis. Hun online verkopen stegen met bijna 50% vergeleken met vorig jaar. En dat niet alleen, ook de productgroepen eten en schoonmaken groeiden, en niet zo’n beetje. Hygiëne producten +18%, diepvriesproducten +15,1%, bier +14,6%, champagne en alcoholische dranken +11,1%.

koopgedrag van Franse consumenten

De niet-Franse wereldwijd opererende online shops profiteren op een ongekende manier van Covid-19. Hoe hard de Franse overheid probeert het buitenlandse online geweld te weren met ongunstige belastingmaatregelen, hun groei lijkt nu niet meer te stuiten.

In de tabel hieronder zie je dat online shops als Amazon en AliExpress, streaming diensten als Amazon Prime, de 2e hands website Vinted en de bezorgdiensten UberEats en Deliveroo stijgende marktaandelen hebben.

Wat Fransen net als Nederlanders nu ook massaal doen, is hun huis opknappen en opnieuw decoreren. Als je de hele tijd binnen zit, kun je het maar beter gezellig maken.

koopgedrag van Franse consumenten 2

Maar uiteraard staan niet alle consumentenproducten te juichen. De producten die het bij de consumenten nu beduidend minder doen, zijn er ook. We zetten er een aantal op een rij.

Make-up –17,1% en haarproducten -18,2%

Nu de Fransen minder buitenkomen, is het niet meer zo belangrijk om je mooi te maken. Dat merken de cosmeticamerken. Hun omzetten dalen drastisch.

koopgedrag van Franse consumenten 3

Snoep -17,7% en kauwgom -20,9%

Als je minder reist en onderweg bent, is snacken en snoepen bij een lekkere trek ook niet meer zo nodig. Er wordt minder gesnoept.

koopgedrag van Franse consumenten 4

Eten uit het vuistje; sandwiches -19,3% en salades -20,5%

De verkoop van verpakte 1-persoons sandwiches en salades is gedaald.

koopgedrag van Franse consumenten 5

Vins aromatisés -20,9%

Bij gebrek aan festivals, feestjes en uitgaan, is de consumptie van lichte sprankelende zoete wijn flink gedaald.

koopgedrag van Franse consumenten 6

Wil je beter samenwerken met Fransen en meer weten van de cultuurverschillen en de huidige veranderende markt als gevolg van de pandemie, neem dan contact met ons op. Wij kunnen je helpen om goed voorbereid aan de slag te gaan.

Bron: https://www.iriworldwide.com/fr-fr/insights/publications/iri-le-scan-de-l%E2%80%99info

Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands

Fabienne woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een internationaal marketing- en communicatiebureau gespecialiseerd in de doelgroep kinderen en jongeren.

Nu adviseert ze bedrijven over ondernemen in Nederland en Frankrijk en is bovendien een ervaren trainer Frans en Nederlands voor professionals. Fabienne zet haar kennis en expertise in om bedrijven en professionals te helpen om succesvol samen te werken met Franstaligen.