Merkwaarde Frankrijk vs Nederland

De berichten uit Frankrijk die op dit moment het nieuws domineren zijn de volhardende protesten van de ‘gilets jaunes’ en het onvermogen van de Fransen om de economie zo te hervormen dat het begrotingstekort niet boven de 3% uitkomt.

De opinie doet vermoeden dat het één grote chaos is in het land. Waarom zou je ‘au nom de Dieu’ zaken willen doen met partijen die er zo’n rommeltje van maken.

Nou, er zijn heel veel redenen om dat wél te willen. In deze blog beschrijven we nog maar eens een heel interessante reden. Het gaat over Franse en Nederlandse merken die wereldwijd een grote invloed hebben en veel waarde creëren.

Merkwaarde

BrandZtm  is een wereldwijd onderzoek dat is opgezet door het onderzoeksbureau Kantar – MilwardBrown. Zij combineren financieel onderzoek en wiskundige formules om de huidige en toekomstige inkomsten te berekenen die direct aan een merk kunnen worden toegeschreven. Daarnaast communiceren zij met consumenten die feitelijk elke dag voor merken betalen. De meningen van drie miljoen consumenten over meer dan 100.000 merken in ruim 50 markten over de hele wereld zijn op deze manier in kaart gebracht.

Dat levert in vogelvlucht voor Nederland en Frankrijk deze staatjes op.

Merkwaarde Frankrijk vs Nederland

Luxe merken

Wat valt op?  De waarde van de Franse merken ligt veel hoger dan de Nederlandse. Maar dat is te verwachten. Frankrijk is ook vier keer zo groot als Nederland.  Verder zie je dat 7 van de 10 Franse merken die wereldwijd van grote waarde zijn, luxemerken zijn! De Franse bedrijven zijn in staat om het luxueuze erfgoed met creatie, productie en marketing in de hele wereld succesvol te exploiteren. Er zit nog  lang geen grens aan hun groei. De Fransen zelf houden van luxe. Diegenen die het zich kunnen veroorloven, geven relatief veel geld uit aan luxe kleding, geuren, dranken en bijoux. Bovendien ligt er een gigantische Aziatische markt open. De chinezen willen bijvoorbeeld alleen maar Louis Vuitton tassen kopen als ze zeker weten dat ze ‘Fabriqué en France’ zijn. Daarom vindt de productie ook volledig plaats in Frankrijk.

Algemeen wordt gezegd dat het de zwakte van de Franse economie is, dat ze de globalisering helemaal niet zien zitten. De Fransen willen liever uit nostalgie dat alles bij het oude blijft. Dat maakt het hervormen van de economie ook zo moeilijk.   

De Franse bedrijven in deze BrandValue Top Tien maken van deze zwakte, een sterkte. Het historische besef, de nostalgie en het doorbouwen op het unieke erfgoed werkt in hun voordeel. Niet alleen in Frankrijk, maar overal ter wereld.

Nederland heeft geen enkel luxe merk in de top tien en zelfs niet in hun top 30. Het Calvinistische gedachtegoed maakt dat er weinig aandacht is voor luxe. Nederland blinkt daarentegen uit in alles wat vloeiend is en stroomt; energie, geld, data, en … bier. Het zijn de minder tastbare producten en diensten waarmee Nederland de wereld verovert.

Wat kunnen we nu met deze informatie?

Beide landen kunnen heel veel voor elkaar betekenen. Elektronisch bankieren is in Nederland veel verder ontwikkeld dan in Frankrijk. Van onze technologie-kennis op het gebied van datascience, duurzaamheid en innovatie kunnen de grote Franse merken zeker profiteren. Het bouwen van merken waar de hele wereld z’n portemonnee voor wil leegschudden is een Frans talent, waar Nederland beter naar zou kunnen kijken.

Samenwerken is clé

Een samenwerking tussen Europese landen is van groot belang om tegenwicht te bieden tegen het grote geweld dat uit de USA (Silicon Valley) en China komt. Laten we gebruik maken van de historisch sterke competenties van elk Europees land om gezamenlijk sterk te staan. Ik zeg; Frankrijk first, Nederland second.

Bron:

http://www.millwardbrown.com/brandz/Rankings-and-reports/top-french-brands

http://www.millwardbrown.com/brandz/rankings-and-reports/top-dutch-brands

Merkwaarde Frankrijk vs Nederland - Blog Taleninstituut Nederland

Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands

Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.