Hoe vaak sta jij voor het wijnflessenschap en denk je “welke wijn zal ik eens kopen”? Ik heel vaak. Er is zoveel keuze! Met veel verstand van een mooi en goed communicerend etiket, maar praktisch nul verstand van de inhoud, koop ik nogal eens een kat in de fles. En ik weet dat ik niet de enige ben. Zelfs in Frankrijk, het ultieme land van de wijndrinkers, hebben 9 van de 10 consumenten moeite met het kiezen van wijn.
Waar wij Nederlanders Harold Hamersma hebben om ons licht in de duisternis te brengen, hebben ze in Frankrijk een aantal bijzondere innovaties in de doorgaans zeer traditionele wijnmarkt. Ik heb drie wijnuitvindingen uitgelicht. Helaas zijn deze nog niet beschikbaar buiten de Franse landsgrenzen. Dus als je dit leest en je hebt zin in een zakelijk wijnavontuur, zet jezelf in om deze leuke ideeën te importeren naar Nederland.
Dit is zo leuk gedaan. Een sommelière uit Bretagne bedacht de cadeaubox ‘C’est ma tournée’ met drie bijzondere wijnen wit, rosé en rood, verpakt in blikjes. Ze verzekert dat er aan de binnenkant van de blikjes een laagje zit, waardoor de wijn niet in contact komt met aluminium en zo de smaak kan beïnvloeden. Blik is recyclebaar en minder zwaar en breekbaar dan glas, waardoor het vervoer goedkoper en minder belastend isvoor het milieu. Het is bovendien voor de consument handiger om mee te nemen bij een picknick en bevat precies twee glaasjes per blikje. Bovendien zit er in de box een QR code waarmee je filmpjes over de drie wijndomeinen kunt bekijken en informatie over hoe je het beste de wijnen kunt drinken, op welke temperatuur en bij welke gerechten.
2. Smartbottle
Met deze app kunnen wijnchateaux hun wijn op een hele creatieve manier presenteren. Consumenten krijgenbovendien een goed beeld van waar de wijn vandaan komt. Je houdt je telefoon voor de fles en het etiket komt tot leven met augmented reality. Elke wijnboer presenteert zich op geheel eigen wijze met filmpjes, muziek, animaties, etc.. zonder het etiket te hoeven aanpassen. Het Nederlandse wijnschap zou er een stuk leuker van worden.?
Er zijn veel bedrijven die hebben geprobeerd een succesvol wijnabonnement te lanceren, maar intussen zijn heel wat partijen gesneuveld. Zoniet Le Petit Ballon die de concurrentiestrijd heeft gewonnen en erg succesvol is met meer dan 100.000 abonnees. Een superleuke manier om wijnen te ontdekken die gekozen zijn een echte connoisseur.
Tot slot nog een paar taaltips. Met het juiste vocabulaire, kun je in Frankrijk toch best meepraten over wijn, ook al heb je er niet zoveel verstand van.
- Als je voorstelt wat te drinken, zeg je: On boit un coup ? of On prend un pot ? (zullen we iets drinken? ). Je vous sers ?(zal ik iets voor je inschenken?)
- Door een bodempje wijn (un fond de vin) in je glas te laten, geef je aan dat je geen ‘refill’ meer wilt. Of als je nog maar een beetje bijgeschonken wilt worden zeg je: un fond seulement (een bodempje nog).
- Handige woorden: une bouteille de vin (een fles wijn), unbouchon (een kurk), le goulot (de hals van de fles), un tire-bouchon (een kurketrekker), un verre à pied (een wijnglas), un pichet (een karafje wijn).
- Er zijn allerlei namen voor goede of minder goede wijnen, zoals un grand cru (een hele goede wijn), le gros rouge quitâche of la piquette (goedkope wijn), le pif of le pinard(straattaal voor wijn).
- Voor iemand die dronken is zijn ook een hele batterij woorden, maar de meest gebruikten: c’est un alcoolo, unpoivrot, un soûlard ou soûlot. Picoler (=straattaal voor veel drinken).
- Wijn koop je bij un caviste (een slijterij), rechtstreeks bij leproducteur of bij le supermarché (de supermarkt).
- Wijn drink je met l’oeil, le nez et la bouche. Met je ogen kijk je naar de kleur, met je neus ruik je het aroma en met je mond proef je de nuances.
- Wat kun je allemaal zeggen over wijn, behalve ‘Il est trèsbon’. Voor zware wijnen kun je zeggen dat ze chaud(warm), riche (rijk), dense (dichte) of robuste zijn. Voor lichte wijn zeg je frais (fris), vif (levendig), rond (soepel) of gouleyant (jong/makkelijk te drinken). Boisé (houtachtig) of moelleux (zoet).
Fransen zijn erg trots op hun wijn. Je kunt ze erg beledigen als je vindt dat wijnen uit andere landen inmiddels lekkerder zijn. Leuk onderwerp voor een levendige discussie!
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een internationaal marketing- en communicatiebureau gespecialiseerd in de doelgroep kinderen en jongeren.
Nu adviseert ze bedrijven over ondernemen in Nederland en Frankrijk en is bovendien een ervaren trainer Frans en Nederlands voor professionals. Fabienne zet haar kennis en expertise in om bedrijven en professionals te helpen om succesvol samen te werken met Franstaligen.