Dat smaakt naar meer

Als je aan Frankrijk denkt, denk je aan eten. Dit jaar komen naar schatting maar liefst 90 miljoen toeristen uit alle hoeken van de planeet naar La Douce France. Maar weinig vakantiegangers hebben zich nog laten tegenhouden door een geel hesje of een terroristische aanslag. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat 1/3 deel van deze bezoekers de Franse gastronomie als belangrijkste motivatie opgeeft om te kiezen voor Frankrijk als vakantieland.

Good France

De Franse regering besloot, in navolging van enkele trendsetterlanden, in 2015 een begin te maken met “country-marketing”. Want meer toeristen, is meer geld in het laatje. Het zal geen verrassing zijn dat ze de Franse keuken als troef inzetten. De slogan werd “Goût de France”, met de creatieve vertaling “Good France”. In 150 landen worden nu elk jaar 1500 typische Franse diners aangeboden door restaurants en ambassades.

https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/tourism/events/article/fine-dining-fifth-edition-of-gout-de-france-good-france-21-03-19

Unesco Wereld Erfgoed

Toen ik net in Frankrijk woonde en uitgenodigd werd voor de lunch, wist ik nog niet dat ik daarvoor de hele dag moest reserveren. Zo’n lunch heeft een strakke volgorde en begint al rond 11.00 uur met een aperitief (vaak een Pastis met 45% alcohol), gevolgd door een voorgerecht, dan salade, daarna hoofdgerecht, dan een kaasplankje, een dessert, alles met bijpassende wijnen en tot slot, zo tegen 17.00 uur, een likeurtje.

Het grappige is dat je je geen moment verveelt, want de gesprekken zijn levendig, soms met clashende discussies, vaak gaat het over eten, over de smaak, over de herkomst van de producten, over wat er nog meer lekker is.  Maar ook over taal, over woorden, over cultuur, over macht.

Niet alleen de smaak van het eten, maar ook de manier waarop de Fransen consumeren wordt wereldwijd zeer gewaardeerd. Unesco besloot het ritueel van de Franse maaltijd daarom toe te voegen op de lijst van Immateriële Wereld Erfgoederen. https://ich.unesco.org/en/RL/gastronomic-meal-of-the-french-00437

L’art d’être Français

Het is deze uitspraak van President Macron in zijn ‘Grand Débat’ persconferentie die onlangs de hele Franse pers in vertwijfeling bracht. Wat is l’art d’être Francais (de kunst van het Frans zijn) nou eigenlijk?

Twee Amerikaanse wetenschappers Kaitlin Woolley en Ayelet Fishbach publiceerden het onderzoek Shared Plates, Shared Minds. Ze bewezen dat een gezamenlijke maaltijd grote invloed heeft op de emotionele verbondenheid tussen mensen. Samen eten, goed eten, tijd nemen om te eten en het delen van eten stimuleert de samenwerking en vermindert de competitie.   

https://kaitlinwoolleycom.files.wordpress.com/2019/04/woolleyfishbach2019.pdf                                                                                        

Terwijl de Franse natie wanhopig zoekt naar haar identiteit en een oplossing voor het ‘Gilets Jaunes’ probleem, ligt de oplossing van dit moeilijke probleem, misschien wel pal voor hun neus. Ze doen het al eeuwenlang en misschien nu niet meer bewust genoeg. Het ritueel van samen een maaltijd delen, brengt mensen dichter bij elkaar.

Zakendoen in Frankrijk

En dit precies is weer mijn bruggetje naar beter zakendoen in Frankrijk. Voor Nederlanders is de maaltijd vaak iets als een noodzakelijk kwaad. Je eet even snel een broodje achter je computer en hup weer door met de volgende taak. Tijdens vergaderingen wordt een schaal met broodjes binnengebracht, zodat iedereen productief door kan gaan met werken.

Zakendoen in Frankrijk gaat in eerste instantie om emotionele verbintenissen en dan pas om zakelijk resultaat. Verdiep je daarom in “l’Art d’être Français par l’Alimentation‘ oftewel, ga mee in de rituelen van het samen eten. Het zal je geen windeieren leggen.

Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands

Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.