Schelden met ziektes, ik geloof dat de Nederlander het enige soort is dat daarvan een gewoonte heeft gemaakt. Als ik onze cursisten Nederlands uitleg dat je in Amsterdam wel eens voor ‘Kankerlijer’ kan worden uitgescholden, is de shock enorm. Want dat is in andere landen echt uit den boze. Ook in Frankrijk waar zeer veel en ook zeer grof gescholden wordt, vindt men dat ‘extrèmement bête’.
Lachen met ziektes is daarentegen een heel ander verhaal. Daarover zijn de Nederlanders dan weer heel serieus. Bij een ziekte hoort blijkbaar wél schelden maar géén humor. De publiciteit en de voorlichting van kankerstichtingen is doelgericht, somber en zeker niet om te lachen. Als je de reclames van Nederlandse kankerstichtingen vergelijkt met soortgelijke campagnes in Frankrijk, dan zie je een bizar cultuurverschil.
Kijk maar eens naar deze borstkanker-uiting van de Nederlandse Pink Ribbon. Borstkanker komt vaak voor. Een op de zeven vrouwen krijgt ermee te maken. In Nederland net zo vaak als in Frankrijk. Van de Nederlandse uiting krijg ik kippenvel en pijn op de borst. De muziek is onheilspellend, de achtergrond is donker, de vrouwen kijken je indringend aan. Het is ronduit angstaanjagend.
Zo fris en luchtig is dan deze Franse equivalent. De borsten worden vergeleken met kleurige tomaatjes, de pastelkleuren zijn fris en vriendelijk en de uitnodiging simpel: Hoe eerder je het weet, hoe makkelijker de behandeling.
Laten we voor de bewijsvoering ook de mannenkankerproblemen onder de loep nemen. Daarvoor is in Nederland veel minder aandacht en bekendheid, maar daarmee niet minder vervelend en gevaarlijk. De stichting Movember heeft een actie waarbij mannen in november worden aangespoord hun snor te laten staan om aandacht te geven aan het probleem. Getuige deze commercial.
De Franse equivalent is buitengewoon geestig. De ballen van de man worden vergeleken met jeu-de-boules-ballen of zelfs met bowlingballen. De mannen wordt aangeraden zeer zorgvuldig met hun balmateriaal om te springen, want je bent een eikel (un gland) als je dat niet doet.
Wat vinden jullie, lieve lezers: welke commercials vind je aansprekender, effectiever en zetten beter aan tot actie?
Door het bestuderen van cultuurverschillen leren we over anderen, maar misschien leren we nog veel meer over onszelf. Er valt sowieso nog veel te leren. Wil je een nieuwe taal beter spreken en de bijbehorende cultuur leren kennen, dan zien we je hopelijk, in goede gezondheid, bij ons in het Taleninstituut.
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een internationaal marketing- en communicatiebureau gespecialiseerd in de doelgroep kinderen en jongeren.
Nu adviseert ze bedrijven over ondernemen in Nederland en Frankrijk en is bovendien een ervaren trainer Frans en Nederlands voor professionals. Fabienne zet haar kennis en expertise in om bedrijven en professionals te helpen om succesvol samen te werken met Franstaligen.