Het mysterie van ons brein is nog lang niet ontrafeld. Zo zijn er nog genoeg onbekende terreinen rondom taalverwerving. Een interessante vraagstelling is: welke factoren of voorwaarden zijn gunstig voor het snel aanleren van een nieuwe taal? Kunnen we aan de hand van bepaalde hersenactiviteiten voorspellen of iemand een snelle leerder is?
Een onderzoek* mat bij deelnemers in ontspannen toestand de hersenenactiviteit in de hersenschors (het deel van het brein dat cruciaal is voor waarneming, aandacht en geheugen). Nu bleek hoe groter het deel een beta-frequentie (geassocieerd met taal en geheugen) liet zien, hoe sneller de deelnemer een taal leerde. Dit zou een selectiemethode kunnen zijn voor het aannemen van personeel dat op korte termijn vloeiend een nieuwe taal moet leren.
Wel kunnen we hierbij een kanttekening zetten, want naast aanleg zijn motivatie, studiemethode en doorzettingsvermogen net zo van belang. Een bekend voorbeeld is de topsporter die als natuurtalent weinig discipline heeft, het aflegt tegen zijn concurrent die gewoon hard traint en alles op alles zet. Dit geldt eveneens voor het leren van een taal. Regelmatig gemotiveerd leren loont uiteindelijk.
Wat dit onderzoek verder deed, was het verbeteren en versnellen van de grijze massa in rusttoestand door neurofeedback om het brein ontvankelijker te maken. Via spelletjes en hersengymnastiek kunnen we natuurlijk de plasticiteit van onze bovenkamer verbeteren wat weer bijdraagt aan onze leercapaciteit.
Mocht je dit soort spelletjes niet zo leuk vinden, dan kun je de hersenverbindingen stimuleren via lichaamsbeweging **. Ons brein maakt verbindingen aan door fysieke bewegingen. Al na tien minuten treedt er een meetbaar effect op aan verbeterd geheugen. Misschien toch een yogamomentje vooraf aan de taalles voor een ontspannen start, een ontvankelijk brein en een snelle taalverwerving?
Jenny van den Heuvel
Senior trainer Nederlands en Frans
* https://www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160630140514.htm
** https://www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180924153424.htm