Als je niet verleiden kan, dan kun je het in Frankrijk wel schudden. In elk aspect van de samenleving is verleiden van levensbelang. Wat wij Nederlanders simpele basisbehoeftes noemen, is in Frankrijk een manier om te “séduire”. Denk maar aan eten (gastronomie), kleding (haute couture), wonen (l’art de vivre) en ga zo maar door.
Toen ik afgelopen week in Parijs was voor mijn werk, viel het me weer op. Ik had samen met mijn opdrachtgever diverse afspraken bij Franse zakenrelaties. Overal was het ontvangst chaleureux maar passend gereserveerd, de presentatie een tikje nonchalant, maar desondanks charmant en hoewel de hitte bijna ondraaglijk was, rook iedereen lekker geparfumeerd.
Hoe werkt verleiden
Verleiden is een subtiel proces. Het is aftasten, geleidelijk kleine stapjes nemen, voorzichtig informeren, afwegen wat je wel en niet kunt zeggen en zorgvuldig een veroveringsstrategie uitstippelen. Figuurlijk gezien meanderen de Fransen als een lieflijk stroompje naar hun eindbestemming. De Nederlanders graven een groot en breed kanaal en gaan recht op hun doel af.
Precies dat gebeurde tijdens onze laatste afspraak. We ontmoetten een potentiële nieuwe zakenpartner voor een apéritif op een terrasje bij Montmartre. Mijn Nederlandse collega die na zijn tweede biertje wat losser werd, kon de gereserveerdheid van Monsieur R. niet meer verdragen en in een poging sneller persoonlijk te worden, stelde hij de impertinente vraag : “Hoe is het eigenlijk met je liefdesleven?” De man in kwestie wist even niet hoe hij het had. Hij trok zijn perfect getrimde wenkbrauw op en herinnerde zich weer dat de Nederlanders nou eenmaal überdirect zijn. Hij gaf schoorvoetend toe dat zijn relatie net op de klippen was gelopen. De Franse vrouwen zouden volgens hem in een “coquille” (een schelp) zitten en het was moeilijk om echt contact met ze te krijgen. Ik werd nieuwsgierig door dit antwoord, maar wilde hem niet nog meer in verlegenheid brengen.
Feminiene versus masculiene samenleving
Verleiden in de liefde is een kunst die de Fransen tot in de puntjes beheersen. Dus hoe werkt dat met een coquille en liefdesrelaties? Zijn relaties anders in Nederland en Frankrijk?
Terug in Nederland besloot ik Jerôme te vragen naar zijn ervaring. Jerôme is een knappe Fransman die verliefd werd op een Nederlands meisje en inmiddels 8 jaar in Nederland woont. Hij gaf toe dat hij in Parijs ook in ‘une bulle’ (een bubbel) zat. Hij werd geleefd door veel geld verdienen en weer uitgeven aan dure kleding, dure huisvesting en uitgaan. Een lange stabiele relatie was door die “bulle” van verleidingen best moeilijk. Nu in Nederland zijn zijn normen en waarden nogal veranderd. Uiterlijk is minder belangrijk en praten over zijn gevoelens des te meer. Het meest shocking vindt hij dat vrouwen de baas zijn. Nederlandse mannen nemen geen beslissingen zonder hun vrouw of vriendin, ‘de chef’ van het huishouden, te consulteren. Nederlandse vrouwen daarentegen nemen wel beslissingen zonder de man daarin te kennen. “Ze had zomaar een vakantie van drie weken geboekt, zonder overleg!” Reden voor een ouderwetse clash op z’n Frans.
Bovenstaande illustreert wat het Hofstede model ook uitwijst; Nederland scoort laag op masculiniteit.
Privé is privé
Marlise schoof aan bij ons gearrangeerde gesprek over de liefde. Zij trouwde met een aristocratische Fransman en woonde 8 jaar met hem in Parijs. Marlise bevestigt dat praten over gevoelens ook binnen haar huwelijk niet gemakkelijk was en denkt dat dat in veel Franse relaties zo is. Er wordt veel gepraat en gediscussieerd over onderwerpen buiten jezelf, maar niet over wat er innerlijk leeft. Zij verklaart hiermee de vele, en ook algemeen geaccepteerde, buitenechtelijke relaties. Zowel mannen als vrouwen hebben affaires. Je praat er niet over, maar iedereen weet ervan. Sterker nog, het kan je imago zelfs verbeteren. Veel Franse presidenten, zoals bijvoorbeeld Mitterand, Chirac en natuurlijk Hollande, hadden zogenaamde geheime affaires, waardoor ze in Franse ogen in aanzien stegen.
Verleiden ondanks de bubbel ?
Hoe kun je ondanks de bubbel je Franse zakenpartner toch verleiden tot loyaliteit en goed zakendoen? Het enige juiste antwoord hierop is door je te verdiepen in hun verbale en non-verbale communicatie. Door te oefenen met taal en het voorbereiden van verleidingstrategieën à la française word je, weliswaar niet snel, maar wel duurzamer overtuigend gevonden en inniger verbonden met de Fransen.
Fabienne van Dillen, senior trainer Frans en Nederlands
Fabienne is geboren in het Franstalige deel van België vlakbij Luik en woonde jarenlang in Parijs en Nice. Ze heeft een lesbevoegdheid voor de Franse en Engelse taal en studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als international marketeer voor multinationals in Parijs en Amsterdam en leidde een marketing- en communicatiebureau. Fabienne ontwikkelt als strateeg samen met creatieve teams marketing- en reclamecampagnes en adviseert bedrijven over zakendoen in Nederland en Frankrijk. Het is haar missie om de Franse taal populairder te maken bij een zo breed mogelijke doelgroep.